Slagerij Rondou positioneert zich als ambachtelijke en innovatieve slagerij. De zaak blijft trouw aan haar artisanale waarden, maar kijkt verder dan de Leuvense binnenstad. Met twee afhaalautomaten biedt de slagerij een oplossing voor klanten in Kessel-Lo en Herent. De investering levert niet alleen extra flexibiliteit naar de klant, maar brengt ook een constant en voorbereid werkschema met zich mee voor het team. Onze redactie ging langs bij Filip Rondou, uitbater van de Leuvense slagerij.
EERSTE STAP IN 2019
Slager Filip Rondou ging op zoek naar een oplossing waarbij het voor klanten gemakkelijker wordt om bestellingen niet langer alleen voor sluitingstijd in de drukke Leuvense binnenstad op te halen. De Leuvense uitbater kreeg een oplossing aangeboden door Hanot Vending. "Hanot dacht echt met ons mee. In 2019 gingen we met hen in zee en kochten we een eerste afhaalsysteem aan. Een goede manier om efficiënt te kunnen werken was automatisatie. Hanot dokterde daarom een manier uit om de bestellingen die binnenkomen via het bestelplatvorm van Slagersonline automatisch te koppelen aan hun LockBlox IQ. Zo konden we optimaal gebruikmaken van de gekoelde lockers zonder zelf manueel bestellingen te moeten koppelen", legt Filip tevreden uit.
EXTRA FLEXIBILITEIT VOOR DE KLANT
De klant hoeft zich dus niet langer naar het drukke Leuven te begeven om zijn bestelling af te halen, maar ook hoeft hij zich niet meer aan openingsuren te houden. En dat spreekt iedereen aan, van jonge gezinnen tot ouderen die zich niet telkens door het drukke centrum willen begeven. De bestelling blijft binnen een vooraf opgegeven tijdsmarge koel en veilig bewaard in de lockers. Eens de klant de bestelling online heeft ingegeven, krijgt hij een unieke QR-code. Van zodra de bestelling klaar is, gebruikt hij deze om de bestelling op te halen op een moment dat hem uitkomt.
EN VOOR DE UITBATER …
Doordat de software van de lockers volledig online zit, kan de uitbater vanop afstand het volledige systeem bedienen. Heeft de klant zijn locker per ongeluk te snel gesloten, dan kan de uitbater heel simpel de locker openen vanop eender welke locatie. Ook kan de toestand van de bestellingen en de temperatuurregistratie in real time gevolgd worden.
GESTRUCTUREERD WERK
Na amper twee maanden was de manier van werken in het slagersteam volledig opnieuw ingepland. "Waar we vroeger als team bij wijze van spreken aan het wachten waren op bestellingen, starten we nu 's ochtends met een hele reeks georganiseerde bestellingen die op ons wachten. Ons werkritme is veranderd, en dat brengt rust in het atelier", zegt de slager.
ANTWOORD OP SLAGER DIE UIT HET STRAATBEELD VERDWIJNT
"De vraag naar bestellingen via de lockers kende een grote groei toen corona uitbrak", klinkt het bij Filip Rondou. "Er was nood aan een tweede locker om een antwoord te kunnen bieden op het stijgende aantal bestellingen", voegt hij eraan toe. De slagerij investeerde daarom in een tweede, vernieuwde locker en plaatste die op een strategische ligging in Kessel-Lo. "Typisch merk je trouwens dat de slagrijen in Leuven en de periferie verdwijnen. Dankzij de afhaalautomaat kunnen we dat gat gemakkelijk opvullen. We kunnen nu meer bestellingen verwerken en de klanten hebben meer lockerruimte ter beschikking", aldus Filip van Slagerij Rondou.
LOCKBLOX IQ
De nieuwe gekoelde LockBlox IQ heeft zijn oudere broer overtroffen volgens de slager. De deurtjes zijn niet alleen gebruiksvriendelijker, ook is de nieuwe locker volledig thermisch geïsoleerd. Er zit een nieuwe, uiterst energie-efficiënte koelgroep op die niet meer dan 400 watt verbruikt.
PARTNER
Niets dan positieve feedback. "In 2019 durfden we de sprong te wagen mede omdat we volledig begeleid werden door Hanot. Dat ging van een werfbezoek, voorbereidende werken en het uitdokteren van de best mogelijke ligging tot de technische opleiding
en de opstart. Zulke succesverhalen krijg je als je met de juiste mensen in zee gaat", besluit Filip Rondou.